vrijdag 19 april 2013

Een nieuw optreden, door Wim Daniëls


Column van Wim Daniels bij een informeel PvdA afscheid van Mary Fiers (18 april). Misschien een beetje lang voor een blog, maar gewoon erg goed en leuk.

"De tegenhanger van een optreden is een aftreden, tenminste dat lijken logische tegenstellingen te zijn. Je treedt op of je treedt af. Je hebt mensen die optreden na optreden hebben, avond na avond, maar je hebt ook mensen die direct aftreden na hun eerste optreden. Natuurlijk zit er tussen het ene en het andere uiterste flink wat diversiteit. Mary Fiers trad veelvuldig op. En in feite was ze het optreden nog lang niet zat en waren ook haar toehoorders haar optredens niet zat, maar toch trad ze af.

Politici die moeten aftreden of zelf aftreden, je kunt er een boek over schrijven en dan ga ik waarschijnlijk ook nog een keer doen. Of de kwestie Mary Fiers erin komt, weet ik niet. Wel komt de kwestie Jack de Vries erin, die ik al eens heb beschreven in mijn boek Komkomma. Jack moest enkele jaren geleden aftreden als staatssecretaris van Defensie omdat hij een relatie met zijn adjudante was begonnen op de werkvloer. Dat moet pijnlijk zijn geweest. Zelf ben ik ooit een liefdesrelatie met iemand begonnen op een kokosmat en daar heb ik toen brandplekken op mijn knieën aan overgehouden, dus ik kan me iets voorstellen bij een werkvloer. Toch was het volkomen ten onrechte dat Jack moest aftreden.
Jack was staatsecretaris namens het CDA en diende dus te handelen in overeenstemming met de uitgangspunten van die partij. Nu had ik het CDA-partijprogramma toen de kwestie met Jack en zijn adjudante begon te spelen, net helemaal gelezen, weliswaar niet op de gewone manier, maar ik had het wel gelezen of in ieder geval toch doorgenomen. Zo had ik het aantal letters 'w' geteld dat in het verkiezingsprogramma voorkwam. Dat lijkt misschien een dwaze exercitie te zijn, maar juist door op een andere manier naar dingen te kijken, ontdek je vaak iets verrassends. Afgelopen week was dat ook weer het geval. Ik telde in de Dikke van Dale hoe vaak daarin op de een of andere manier de woorden 'orgel' en 'plein' voorkomen. Dus niet de samenstelling daarvan, orgelplein - die samenstelling bestaat trouwens niet eens, misschien hooguit als eigennaam, maar dat zou ik niet met zekerheid durven zeggen - nee, mij ging het om de losse woorden 'orgel' en 'plein'. Waarom? Ik moest ergens naartoe, naar een bijeenkomst, die heel indirect iets met een orgel en een plein te maken had.
'Orgel' blijkt 151 keer in Van Dale voor te komen en 'plein' 69 keer. Dat is een rare verhouding. Je zou verwachten dat zoiets algemeens als 'plein' in een woordenboek veel vaker een rol speelt in definities, omschrijvingen en voorbeelden dan 'orgel',  maar bij Van Dale is dat niet zo. 'Orgel' 151 keer, 'plein' 69 keer.

Maar laat ik eerst even de kwestie Jack de Vries afmaken. Jack moest dus aftreden omdat hij een relatie was begonnen met een adjudante op de werkvloer. Bijzonder in dit verband is dat de letters CDA in omgekeerde volgorde, dus als ADC, in het Frans de afkorting vormen voor 'adjudant'. ADC is namelijk 'aide de camp', dat 'adjudant' betekent, zoals je ook 'lit de camp' hebt, waarvan wij 'ledikant' hebben gemaakt. De vraag of Jack niet had hoeven af te treden als hij het met zijn adjudant in een ledikant had gedaan in  plaats van op de werkvloer, kan ik in dit kader niet beantwoorden. Ik ken op dat punt het standpunt van het CDA niet, evenmin trouwens als het standpunt van de PvdA aangaande dit soort zaken.

Maar goed, ik telde het aantal w's in het CDA-verkiezingsprogramma en kwam tot een totaal van 2786 w's . Of dat veel of weinig is, doet er niet toe, maar 227 keer zat die 'w' in het woord 'werk', waarvan één keer in het vermaledijde woord 'werkvloer', waarop Jack dus met zijn adjudante zou hebben gelegen, letterlijk of figuurlijk. Maar in welke context bleek dat woord 'werkvloer' nu gebruikt te zijn in het CDA-verkiezingsprogramma? Dat was natuurlijk nogal cruciaal. Wel, ik kan zeggen dat Jack de Vries er volkomen door vrijgepleit wordt, door die context, want dit  stond er in het CDA-verkiezingsprogramma, en ik citeer: 'Mensen die er voor anderen willen zijn, moeten voor die ambitie de ruimte krijgen op de werkvloer.'
Nou, Jack wilde er voor een ander zijn, hij maakte daarvoor conform het verkiezingsprogramma ruimte vrij op de werkvloer en toch moest hij aftreden.
Schande. Onrecht. En zo gaat het vaak met mensen die moeten aftreden of zich min of meer gedwongen voelen af te treden. De context pleit hen vrij, maar het oordeel wordt op iets anders gebaseerd, niet zelden op een woord, één woord, waarvan men de werkelijke betekenis en de frequentie waarmee het voorkomt vaak niet eens kent.

Terug nu naar het orgel en het plein in Van Dale. 'Orgel' komt in de totale Van Dale dus 151 keer voor en 'plein' 69 keer. 'Orgel' treffen we onder andere aan bij 'klaaghout' en 'jammerhout', allebei schertsende benamingen voor een orgel, in het bijzonder een huisorgel. 'Orgel' staat eveneens vermeld bij het trefwoord 'slepend', dat we ook kennen uit het begrip 'een slepende kwestie', maar in Van Dale komt het voor in de zin: 'Zij speelde slepend op het orgel', waarbij 'slepend' de betekenis 'langgerekt' heeft.
'Orgel' komt verder voor bij 'zwijgen', in een voorbeeldzin: 'De muziek, het geschut, het orgel zweeg.' Bovendien zit 'orgel' in de definitie van het woord 'figurant': 'Pijp in het front van een orgel die daar alleen voor het oog geplaatst is, maar geen toon voortbrengt.'
Ik wil aan al deze orgelvoorbeelden die ik hier aanhaal geen conclusies verbinden, maar met de kennis van nu krijgt zo'n woord 'orgel' in relatie tot Mary Fiers toch een heel andere betekenis. Het orgel gaat met andere woorden meer leven. Soms denk je: goh, ik wist helemaal niet dat we voor zoiets een woord hebben of dat ze dat zo noemen. Maar af en toe denk je natuurlijk ook: sodemieter op met dat orgel.

Het andere woord, 'plein', komt onder andere voor bij 'plaveien', omdat het vermoeden bestaat dat de 'l' in 'plaveien' aanvankelijk niet in het woord stond en dat het basiswoord het Franse 'paver' was, maar dat de 'l' er onder invloed van 'plein' in is gekomen. In gemeenteraden heb je zoiets ook wel geregeld, dat er opeens iemand in zit van wie je denkt: hoe kan die in hemelsnaam nu in een gemeenteraad zitten? Dat moet onder invloed zijn van ..,  en dan volgt er een naam of eventueel zelfs een drank of drug. Ja, je hebt het zelfs in de Tweede Kamer en in de regering.
'Plein' wordt verder vermeld bij het trefwoord 'forum', waarvan de definitie onder andere is: 'Plein te Rome, met name dat tussen Capitool en Palatijn, waar het volk samenkwam om de publieke zaken te bespreken en recht te doen.'
Op dat plein, of op zo'n soort plein, niet noodzakelijk in Rome, maar eventueel in Eindhoven of in de rest van het land, hoort Mary Fiers thuis. Dat ze op een ander plein is gestruikeld, zegt niks of in ieder geval heel weinig. Iedereen struikelt wel eens. Ikzelf ook geregeld; soms struikel ik zelfs omdat ik me voor de tweede keer aan dezelfde steen heb gestoten. Maar Mary is ervoor afgetreden voor een struikeling. Toch is dat woord - afgetreden of aftreden - in haar geval alweer nadrukkelijk verleden tijd. Het is voorbij; gedaan en gedane zaken nemen geen keer.
Ikzelf voel dat ten aanzien van Mary het woord 'optreden' alweer in het verschiet ligt, optreden zoals in of op zoiets als het Forum Romanum.

In het huidige landelijke PvdA-verkiezingsprogramma komt de 'w' 3667 keer voor. 17 keer zit die 'w' in het woord 'weg'. En dat woord 'weg' komt één keer voor in de vraagzin of er een nieuwe weg in geslagen moet worden. Ik zou op die vraag in het geval van PvdA'ster Mary Fiers 'ja' antwoorden. Een nieuwe weg, die anders geplaveid is dan de vorige weg, misschien niet veel anders, maar wel iets anders, en die eindigt op een plein waar publieke zaken worden besproken en waar bovenal recht wordt gedaan."



Geen opmerkingen:

Een reactie posten