donderdag 14 oktober 2010

‘Grip op het apparaat’ en Citymarketingstrategie


Soms wordt je als raadslid door je werkzaamheden in twee verschillende commissies geconfronteerd met verrassende en spannende tegenstellingen. In de eerste commissie van dinsdag 12 oktober, Financiën en Bestuur, spraken we over het Rekenkamerrapport ‘Grip op het apparaat’, een interessant rapport dat zich focust op de kosten van personeel, inhuur en bestuur in onze Gemeente. Twee hoofdconclusies sprongen eruit. Ten eerste het gebrek aan sturing en sturingsmogelijkheden door de directieraad en ten tweede de onvoldoende kwaliteit van de begroting en het achterblijven van begrotingsdiscipline. Het rapport stelt: ‘Er is binnen de organisatie nog onvoldoende een zakelijke cultuur en een cultuur van strikt begrotingsbeheer’. Dat de wethouder en het ambtelijk apparaat de ernst van deze situatie inzien is wel duidelijk geworden en ik geloof ook dat er met man en macht gewerkt wordt aan verbetering van deze situatie. De wethouder kwam hierover ook met ferme toezeggingen in de commissievergadering. En sommige zaken, zoals een personeelsstop en richtlijnen voor ‘inhuur derden’, zijn al geïmplementeerd. Aansluitend de commissie Economie en Mobiliteit. Deze commissie werd bijna volledig in beslag genomen door de presentatie en bespreking van het onderwerp Citymarketingstrategie. Dat we als stad onze inspanningen op dit gebied moeten gaan coördineren lijkt mij duidelijk en kan alleen maar winst opleveren voor alle betrokkenen, niet in de laatste plaats ook het bedrijfsleven. Echter, als je eerst in een commissievergadering hebt gezeten waar gesproken wordt over een personeelsstop, grip op ‘inhuur derden’, forse bezuinigingen, begrotingsdiscipline en een zakelijke cultuur waarin ondeugdelijk begroten en overschrijdingen niet meer zomaar geaccepteerd worden, is het onwezenlijk om een voorstel te bespreken waarin een nieuwe afdeling opgericht wordt met 9 man personeel, waaronder twee officemanagers (?). Dit voor een bedrag van ruim € 7 ton. Daar komt aan huisvesting nog een bedrag van € 350.000 bij! En dit vooralsnog zonder PPS-dekking vanuit het bedrijfsleven of andere betrokken instellingen, zoals de VVV, CityDynamiek, SRE en Brainport Development. Kortom, er valt veel over de Citymarketingstrategie te zeggen, ook inhoudelijk, maar dit soort voorstellen vragen, direct na de bespreking van het Rekenkamerrapport ‘Grip op het apparaat’, wel om een flexibele geest van een raadslid.

1 opmerking:

  1. En dat terwijl het mkb-bedrijfsleven (ondermeer in wandelgangen van de Regionale Bedrijfsdagen vernomen) steen en been klaagt over het gebrek aan toegankelijkheid en samenwerking met Citydynamiek, dus enorm veel potentieel blijft liggen ...
    Hgr. Marco

    BeantwoordenVerwijderen