zondag 10 juli 2011

Geruchten City-Marketing Eindhoven


Geruchten in het ED, meestal redelijk goed geïnformeerd, spreken van een tweekoppige directie voor de nieuwe City Marketing organisatie. Vooropgesteld dat het slechts geruchten zijn en het dus ook anders kan lopen, stelt het ED dat het rapport van de kwartiermaker inderdaad voorstelt om voor deze ‘compacte en slagvaardige’ organisatie (zoals gesteld in het Berenschot rapport uit 2010 dat ten grondslag ligt aan de nieuwe City Marketing strategie) een tweekoppige directie te benoemen. Verder wordt al aangegeven dat alle medewerkers van de VVV en van City Dynamiek opgaan in de nieuwe organisatie. Voorlopig medewerkers genoeg, me dunkt. En dan moet deze nieuwe structuur ook nog eens tot een bezuiniging gaan leiden van € 800.000. Het begrip ‘compact en slagvaardig’ wordt dus op meerdere manieren geïnterpreteerd. Een van de interpretaties is die van Berenschot en de kwartiermaker, namelijk een 2-koppige directie voor een relatief klein clubje met een niet al te groot budget (Berenschot stelt overigens 1 directeur voor ) plus een bestuur van 6 personen plus een Raad van toezicht van maximaal 10 leden. ‘Compact en slagvaardig’ roept in mijn geval andere associaties op. Waar moeten al deze directeuren, bestuurders en toezichthouders zich mee bezig houden op dit thema. En hebben we niet ook al een afdeling Communicatie met een sectorhoofd en 43 FTE’s begroot in 2011 (loonsom € 3,1 mio). Onderbouwing door Berenschot van de structuur is dat (quote) ‘op deze manier een ruimer aantal stedelijke en regionale partners invloed kan hebben op de koers van de citymarketing’. Dit is gevaarlijk uitgangspunt. Goede en spraakmakende marketing- en communicatie-campagnes zijn zelden het resultaat van concessies en dikke rapporten, van ’alles een beetje’ is immers in de marketingcommunicatie vaak ‘niets’. Goede campagnes komen tot stand op basis van compacte visies, duidelijke strategieën, heldere keuzes en gedurfde creativiteit. Ben werkelijk benieuwd of de structuur die nu ‘dreigt’ te ontstaan, gaat leiden tot een krachtige communicatiestrategie voor de stad. Kan het niet beter, slagvaardiger en goedkoper door een eenvoudigere structuur te definiëren? En, als we zoveel geld in mensen en de organisatie stoppen en we ook nog € 800.000 moeten bezuinigen, wat wordt dan de dekking. Private fondsen? Of gaan we bezuinigen door geld uit evenementen te halen, oftewel transfereren we ‘direct’ geld naar ‘indirect’ en overhead. Als dat zo is verarmen we de stad.
Tot slot. Volgens het ED moet in september de directie benoemd zijn? Vindt er voor die tijd nog democratische besluitvorming plaats? Of blijft het beperkt tot achteraf 'ja-knikken' met de mededeling dat de Raad niet over de inhoud moet willen gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten