woensdag 13 juli 2011

PopEi, Cultuur & Horeca


Cultuur en horeca hebben altijd een gespannen verhouding met elkaar gehad. De cultuursector heeft de inkomsten van de horeca hard nodig om minder afhankelijk te zijn van subsidies. Sommige culturele instellingen gaan zo ver in hun horeca-activiteiten dat er sprake lijkt te zijn van para-commerciĆ«le activiteiten. Het is immers moeilijk te duiden waar de direct aan de cultuurdoelstellingen gerelateerde horeca-activiteiten ophouden en waar het overgaat in oneerlijke concurrentie met niet gesubsidieerde ondernemers. Wat te denken van horeca-activiteiten ver buiten de openingstijden van de cultuurinstelling? Of horeca-activiteiten buiten de muren van de instelling zelf. Is dit ongeoorloofde concurrentie? Tevens is vaak niet helemaal duidelijk hoe de horeca geldstromen in de gesubsidieerde cultuurinstellingen lopen. Tegelijkertijd ontbreekt bij cultuurinstellingen soms voldoende expertise om het maximale uit de horeca-exploitatie te halen. Ondernemen in de horeca is immers een vak apart, waarvoor je zeker ook passie moet hebben. Het erbij doen is geen optie. Soms wordt dan besloten om de horeca uit te besteden, en daarmee geeft men dan ook de regie uit handen. In het geval van PopEi is er na het faillissement snel geschakeld met een enthousiaste, jonge ondernemer. Niks mis mee. Maar deze ondernemer moet geweten hebben dat er sprake is van een transitieperiode en dat de huurpenningen die hierbij horen derhalve erg laag waren. De ondernemer blij en PopEi blij (zou men denken). Echter, het kan niet zo zijn dat de ondernemer nu verbaasd is om te horen dat er een einde aan deze constructie komt. Immers, als duidelijk wordt wat de definitieve koers van PopEi gaat worden, dan valt hier ook onder een heroverweging ten aanzien van de horeca. Op z’n minst zou er in de nieuwe situatie sprake kunnen zijn van een tender om de horeca uit te besteden. In dit geval wordt echter overwogen om het zelf te gaan doen. Of dit de beste keuze is weten we niet, het is te vroeg om zonder het complete PopEi plaatje te kennen hier al een oordeel over te vellen. Maar voor de ondernemer mag het geen verrassing zijn dat deze heroverweging er aan zat te komen en dat er dus mogelijk een einde komt aan de samenwerking. Dit lijkt me zakelijk en correct. De 'argumenten' die nu over en weer gebruikt worden zijn dan minder relevant.

1 opmerking:

  1. heeft een oefenruimtecnetrum echt horeca nodig?

    het lijkt mij dat de horecaondernemer hier een markt ziet, de bands nemen hun eigen 6pack wel mee naar de oefenruimte..... het gaat per slot om het oefenen met je band en niet om uitgaan. meeste bands zitten 3 a 4 uur in hun 'hok' hard te oefenen en hebben vaak geen geld voor horecadrankjes....

    BeantwoordenVerwijderen