zondag 10 maart 2013

Plaza Futura, de stad in ‘rep en roer’ (2)?


En nu hebben dan ook nog een burgerinitiatief dat Plaza Futura wil behouden aan de Leenderweg, naast het nieuwe Plaza Futura op Strijp S. Een idee dat wordt ondersteund door de directeur van Plaza Futura. Het is zondermeer een sympathiek idee, ik ben zelf ook een groot liefhebber van Plaza aan de Leenderweg. Dit heb ik ook zo aangegeven in het gesprek van 1 maart met de initiatiefnemers en de directeur van Plaza. Maar of het slim en realistisch is, is iets anders. Ik denk namelijk dat dit niet het geval is, en ook deze mening heb ik meegeven aan de initiatiefnemers. Los nog van het feit dat het initiatief een serieuze behandeling verdiend.
Maar om een lang verhaal kort te maken zou ik aan de indieners willen meegeven, wat ik overigens ook heb gedaan tijdens het eerder gememoreerde gesprek, om het pand aan de Leenderweg van de gemeente te kopen. Middels crowdfunding onder de 800 ondersteuners van het initiatief, moet dit toch kunnen. Als iedere ondertekenaar gemiddeld € 1.000,- inlegt, denk ik dat ze een eind komen bij de gemeente om het pand voor € 800.000 te kopen. Geef deze participanten 2% rente per jaar, meer dan ze nu bij de bank krijgen, en 25% korting op de filmkaartjes, en je bent rond. De kosten zijn dan lager dan men aan de gemeente verschuldigd zou zijn aan huur, je hebt direct een vaste kern van 800 bezoekers en de gemeente kan welhaast geen nee meer zeggen. Immers er is vastgoed verkocht, wat we willen, en het pand behoud een sociaal maatschappelijk functie in de wijk. Kortom, alleen maar winnaars, lijkt het. Maar nu is de vraag willen deze 800 mensen participeren en een klein beetje risico lopen, of blijft het bij een relatief makkelijke adhesiebetuiging op papier, zonder risico. Dat is eigenlijk de kern. Immers van gemeenschapsgeld is het lekker cultureel ondernemen, maar daar is in Eindhoven al ruim in voorzien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten