zondag 15 september 2013

Van Heugten reageert met dédain


Ruud van Heugten, de Brabantse gedeputeerde die voor de volle 100% gaat voor de realisatie van de Ruit (de Noordoost Corridor), verdient lof voor zijn toewijding en inzet. Minder plezierig is de manier waarop hij denkt om te kunnen gaan met mensen en groeperingen in de samenleving die anders over de Ruit denken. Zomaar enkele uitspraken uit het Eindhovens Dagblad van donderdag 12 september.

Quotes.
“De groene mensen hebben veel informatie verzameld tegen de ruit en zijn al vroeg gaan communiceren. De belangen behartigers aan de andere kant zijn de hele dag bezig om hun bedrijven te runnen, zij hebben minder in de bus geblazen.”
“Iedereen heeft de mond vol van het regionale belang, dan verwacht ik van gemeenteraden en colleges ook dat ze hun Brainport-pet opzetten”
“De verkiezingen komen eraan, de partijen voelen de hete adem van de kiezer in hun nek”.
“Ik snap dat het voor Raadsleden in deze tijd lastig is om voor de lange termijn te denken”.
Zomaar een paar quotes uit dit ene artikel, maar het lijkt tekenend voor de wijze waarop Van Heugten omgaat met een ander mening. Niet op de inhoud reageren, maar wegzetten als mensen die het gewoon niet begrijpen.
Ook de ANWB is kritisch in een recent rapport. Reactie Van Heugten: “De ANWB heeft een achterstand in kennis”.







Kortom, de rode draad lijkt duidelijk. Geen debat, maar een dictaat. De Ruit moet er komen.

Nut, noodzaak en innovatie.
En dat terwijl we in de Raad van Eindhoven met een paar partijen juist zeer goed naar de lange termijn hebben gekeken. Naar “nut & noodzaak”, maar ook naar andere aspecten. Een van de ander punten die we als PvdA hebbe aangedragen is het compleet ontbreken van een visie op de innovaties die we de komende 10 jaar kunnen verwachten in de mobiliteitsbranche. De gedeputeerde rept hier met geen woord over, denk aan elektrisch rijden, geleid rijden, moderne locatie- en navigatieoplossingen, et cetera. En dat in een regio als Brainport. Kortom, wij, GroenLinks, D66, SP en PvdA, vonden het noodzakelijk om op de uitspraken van Van Heugten te reageren middels een ingezonden brief in het Eindhovens Dagblad. Zie 'De provincie drukt de Ruit door'.

Ingezonden brief.

Geachte heer Van Heugten,

De afgelopen dagen hebben verschillende gemeenteraden in de Brainport regio gesproken over de plannen rond de bereikbaarheid van de regio in het algemeen en naar de voorstellen vanuit de provincie met betrekking tot de Noord-Oost Corridor in het bijzonder.
Binnen de regio is er sinds 2007 overeenstemming over hoe de regio krachtig kan inzetten op een goede bereikbaarheid die erg belangrijk is voor de economie en vraagt om een lange termijn visie en daaraan gekoppeld een uitvoeringsplan. Een visie en uitvoeringsplan dat past bij deze regio en klaar is voor een toekomst. De basis daarvoor hebben de gemeenten in de Brainport regio zich gecommitteerd aan het bereikbaarheidsakkoord in 2007.
Dit akkoord voorziet in een heel pakket aan maatregelen, zoals goede P+R voorzieningen, goed openbaar vervoer in de regio, extra stations, HOV verbindingen, het aanleggen van goede fietsverbindingen, kilometerbeprijzing, het verbreden en verbeteren van bestaande infrastructuur en tot slot, als dat alles geen soelaas biedt, de aanleg van een zorgvuldig ingepaste Noord-Oost Corridor, met een aansluiting op knooppunt Ekkersrijt en grotendeels uitgevoerd in tunnels om landschap te beschermen.
De stuurgroep, waarin u zitting heeft namens de provincie, komt nu echter met een budget-uitvoering van de Noord-Oost Corridor. Daarnaast veegt u afspraken aan de kant of stelt ze uit. Daarmee is voor de raden van de verschillende gemeenten geen recht gedaan aan de afspraken om tot een toekomst bestendig integraal bereikbaarheidsplan te werken.
Uw agenda lijkt vooral te zijn: zo snel mogelijk asfalt neerleggen lang het Wilhelminakanaal naar Helmond, in de meest goedkope variant. Dat heeft u in al uw presentaties de afgelopen tijd ook duidelijk gemaakt: het lijkt niet te gaan om het belang van de regio en de toekomstbestendigheid, het gaat er om dat u in uw termijn kunt beginnen met asfalteren.
Nu u uw wil niet heeft kunnen doordrijven en de gemeenten in de regio wederom laten zien prima op één lijn te zitten en samen te willen werken aan de toekomst van deze regio, op een manier die past bij de regio, maakt u verwijten naar de raden in de krant. In het Eindhovens Dagblad van 12 september 2013 laat u het volgende optekenen: “Ik snap dat het voor raadsleden in deze tijd lastig is om op de lange termijn te denken”. Daarmee doet u wat u de afgelopen tijd steeds heeft gedaan: de raden van de Brainport regio diskwalificeren als ze niet in de houding springen voor uw agenda. En dit terwijl de raadsleden juist wel blijven nadenken en dan met name over nut en noodzaak van de Noord-Oost corridor. Nut en noodzaak, zeker ook op de lange termijn, van plannen die bij voortduring onderhevig zijn aan de snel veranderende wereld om ons heen.
Daarmee maakt u voor ons wederom duidelijk dat het slecht is voor de regio als de provincie haar agenda probeert door te drukken en die van de regio daarmee aan de kant blijft schuift.
Inmiddels heeft de stuurgroep-vergadering die advies uitbrengt aan de provincie over het voorkeurstracé plaatsgevonden. Als het goed is hebben verschillende wethouders vanuit hun raden een duidelijke boodschap ingebracht: Nee, tenzij recht wordt gedaan aan het gehele integrale pakket uit het bereikbaarheidsakkoord 2007.
Het is voor de Brainport regio nu afwachten wat u daarmee gaat doen: kiest u voor een sterke toekomst gerichte regio of kiest u voor uw eigen provinciale agenda?
Met hartelijke groet,
Tom van den Nieuwenhuijzen, GroenLinks Eindhoven
Arnold Raaijmakers, PvdA Eindhoven
William Aarts, D66 Eindhoven
Ernest Maas, SP Eindhoven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten