donderdag 26 september 2013

Werkplein Mercado. Onbereikbaar !


Als raadslid kom je vanuit je gewone werk natuurlijk weleens wat tegen in de dagelijkse praktijk. Mijn ervaring van vandaag met Werkplein Mercado wil ik niemand onthouden.

Voor mijn bedrijf zoek ik een medewerker en ik dacht daarbij aan een schoolverlater of jonge werkzoekende. Dus, logische gedachte, je neemt de moeite om contact te leggen met Werkplein Mercado.

De balie.
Dus stond ik vanochtend aan de balie van Werkplein Mercado aan de Smalle haven. Maar daar stond ik ook snel weer buiten. Immers voor een werkgever met vragen, wist de receptiemedewerker te melden, was er een speciaal telefoonnummer, 0900-9295. Dit werd snel op een kaartje gekrabbeld en klaar. Toen ik vroeg of er misschien iemand tijd had en ik ook best bereid was om even te wachten, werd mij verzekerd dat het telefoonnummer toch de beste oplossing voor mij was. Opvallend was wel dat men geen tijd en/of zin had om mij persoonlijk te woord te staan, maar dat er in de hal wel een balie was ingericht voor Primark, die dus schijnbaar wel de tijd en ruimte had gekregen van Werkplein Mercado. Maar die zoeken dan ook meer dan 1 medewerker.

De telefoon.
Met het kaartje in de hand terug naar de zaak en daarna naar kantoor, alwaar het volgende scenario zich ontrolde.
- Gebeld met 0900-9295. Na het intoetsen van diverse gegevens via het Voice Respons Systeem (VRS) kreeg ik nog een keuzemenu geserveerd. Opvallend is dat dit keuze menu gaat over Arbeidsongeschiktheid (1), Ziektewet (2) en WW (3). Er was geen optie voor een werkgever die medewerkers zoekt? Ik wist niet of ik het goed had gehoord, dus opgehangen en nog een keer geprobeerd.

- Na weer door het VRS gerold te zijn heb ik maar gekozen voor een van de 3 opties, in dit geval optie 1. Na 3 minuten wachttoon heb ik opgehangen om een derde poging te wagen.
- Na weer het VRS, gekozen voor optie 2. Optie 1 gaf immers geen reactie. Helaas, na de mededeling door het VRS dat er 2 tot 5 minuten wachttijd was en 5 minuten wachten heb ik maar weer opgehangen. Tijdens het wachten was er overigens geen update in de vorm van ‘u bent de zoveelste in de wachtrij’.
- Gelukkig staat er op het kaartje dat ik had gekregen ook een 040-nummer. Dit maar eens geprobeerd. Ook hier weer een keuzemenu via een VRS. Als werkgever werd mij gevraagd om optie 1 in te toetsen. Maar helaas, na de melding dat ik doorgeschakeld zou worden ook hier weer bijna 3 minuten wachttoon.
- De vijfde poging, weer op het 040 nummer, heb ik 5 minuten volgehouden. En ook deze keer weer zonder resultaat.

Mail.
Tot slot, dacht ik, misschien staat er op het visitekaartje een mailadres, maar dat is niet het geval, helaas.

Zo zie je maar, zelfs als de werkeloosheid tot recordhoogte is gestegen, is het als werkgever moeilijk om bij de overheidsinstantie die hiervoor in het leven is geroepen, gehoor te vinden.
Maar morgen is een nieuwe dag, toch? En het levert in ieder geval stof op om een stukje te schrijven.

1 opmerking:

  1. Gisterenmiddag, vrijdag 27 september, een goed en leuk gesprek gehad met een medewerkster van het Werkgelegenheidsteam van de gemeente Eindhoven. Even afwachten wat het resultaat wordt?

    BeantwoordenVerwijderen