zondag 24 april 2011

Interessant debat rondom het Van Abbemuseum


Plaza Futura, de grote filmzaal op een warme donderdag avond, het ED debat over het Van Abbe museum. In een zaal gevuld met 90% cultuurliefhebbers en medewerkers van het Van Abbemuseum (goed om deze betrokkenheid te zien) leidde de inbreng van PSV-marketeer Peter Kentie en ondergetekende niet altijd tot juichende reacties. Het is bijzonder om als cultuurliefhebber in een debat door een ruime meerderheid gezien te worden gezien als een botte saneerder in de cultuursector, die kiest voor forse bezuinigingen en een commerciële en populistische aanpak. Dit is negatieve beeldvorming, gevoed door de teneur die op dit moment rondom cultuur, als linkse hobby, rondzingt. Echter, noch Peter Kentie, noch ondergetekende, drongen aan op extra bezuinigingen. Wel op een meer marktgerichte programmering, die naast de radicale en innovatieve exposities een plek opeist die meer en nieuwe bezoekers naar het Van Abbemuseum trekt. Dit met twee grote voordelen. Ten eerste omdat deze programmering het Van Abbemuseum toegankelijker maakt voor een nieuwe publieksgroep uit de stad en de regio. Ten tweede omdat deze toegankelijkere programmering, een extra inkomstenbron aanboort die kan oplopen tot minimaal € 500.000 (kaartverkoop, restaurant en bookshop). Echter, en hoe kan het ook anders, een groot gedeelte van het publiek was het met directeur Charles Esche eens dat de programmering goed is. Radicaal en innovatief. Een soort sneaky preview van toekomstige toppers. Immers, volgens Charles Esche, de tentoonstellingen nu in het Van Abbe zijn een paar jaar later de grote blockbusters in ander musea over de wereld. Dus trok de zaal de conclusie, met de programmering is niets mis, marketing is het probleem. Oftewel, als we beter met het marketing toverstokje zwaaien, komt het allemaal goed. Men vergeet echter een ding. Marketing is de boodschapper, niet de inhoud. En als de boodschap niet de lading dekt, oftewel niet aansluit bij de inhoud, dan wordt de luchtballon snel doorgeprikt. Met alle gevolgen van dien. Kortom, met alle respect voor het enthousiasme en de kundigheid van Charles, Ulrike en het Van Abbe-team, geldt toch: ‘wordt vervolgd’.
Deelnemers aan het debat waren: Charles Esche en Ulrike Erbslöh (directeur en zakelijk directeur Van Abbe), Mary-Ann Schreurs (wethouder), René Pingen (directeur SM Den Bosch), Paul Panhuysen (kunstenaar), Peter Kentie (Marketingdirecteur PSV) en Arnold Raaijmakers (Raadslid).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten