vrijdag 5 augustus 2011

SP kritisch


Afgelopen week betoonde de SP tweede kamer fractie zich terecht boos over de beloning van de bestuurders van de Bloedbank, of chiquer Sanquin. Als bloeddonor, inmiddels meer dan 50 donaties, heb ik medio 2010 al een mail gestuurd naar de bestuurders van Sanquin. Immers in het verleden was er al eerder commotie over de hoogte van de beloning van de bestuurders en in de jaarrekening van 2009 was er geen beterschap zichtbaar. Oftewel bestuurders die ruim boven de Balkenende norm zitten! Zeker voor een organisatie die drijft op de vele vrijwilligers die eens in de zoveel tijd een naald in de arm krijgen om een halve liter bloed te doneren, vond en vind ik dat ongepast. Hierbij een beknopte weergave van mijn mail uit augustus 2010.

"Geachte Raad van Bestuur,
Ergens in 2007 of 2008 is er flinke commotie geweest over de beloning van de bestuurders van Sanquin. In een organisatie waar (tien)duizenden vrijwilligers met regelmaat belangeloos bloed doneren, vonden de Raad van Bestuur en Raad van Toezicht het nodig om beloningen toe te kennen die de Balkenende-norm ver overschreden. Hoe dit te rijmen valt met de Sanquin Governancecode is mij geheel onduidelijk, misschien kan hier een toelichting op gegeven worden?
Punt 2.2-1 van de code:
- 'passend in relatie tot de zwaarte en verantwoordelijkheden van de functie'? Dus de functie is zwaarder en verantwoordelijker dan die van MP van Nederland?
- 'de risico's van de functie' Lees ik hieruit dat de RvB als echte ondernemers flink financiƫle risico's lopen als investeerder in de 'onderneming' Sanquin. Overigens ga ik er vanuit dat er toch zeker ook wel een Bestuurders Aansprakelijkheidsverzekering is afgesloten?
Of beargumenteren we de Balkende-plus salarissen, net als de banken, op punt 2.2-2? Alleen met dit soort hoge salarissen kunnen we bestuurders aantrekken die voldoende gekwalificeerd zijn? Bij de banken hebben we recent gezien waar dit toe geleid heeft.
Onder punt 2.2-3 wordt het helemaal spannend. Lees ik hieruit dat als we bestuurders van Sanquin slechts op de Balkenende-norm betalen, nog altijd een riant salaris, er een risico is dat de huidige bestuurders de belangen van de organisatie niet meer bevorderen of er zelfs ongewenst gedrag kan ontstaan, eigen belang boven het belang van Sanquin?
Al het bovenstaande maakt mij wel benieuwd naar de onder punt 2.2-4 benoemde ontslagregeling, dit geeft immers ook weer, gerelateerd aan 2.2-1, een beeld van de 'risico's' die de bestuurders lopen.
In 2007, of was het 2008, heb ik na de berichtgeving in de media, ook heel even overwogen om te stoppen met doneren. Echter ik kwam al heel snel tot de conclusie dat dit teveel eer zou zijn geweest voor de Raad van Bestuur van Sanquin."

Naast een kort telefoontje van een medewerker van Sanquin heb ik nooit een inhoudelijk reactie mogen ontvangen. Misschien dat de SP dit wel voor elkaar krijgt.
En ja, ik ben nog steeds bloeddonor.

1 opmerking:

  1. Nou het loopt hier ook niet over van de enthousiaste reacties Arnold!
    Maar ik wilde in ieder geval nog even melden dat het prijzenswaardig is dat jij in ieder geval nog moeite doet om een correcte invulling van jouw raadslidmaatschap te geven en dat jij in tegenstelling tot de vele zwijgenden nog eens iets vindt en te melden hebt. In ieder geval een beetje ballen dus. Ik verwacht dan ook dat jij op de volgende adreslijst weer gewoon met een normaal adres staat. Sowieso domme actie want alle raadsleden staan met adres gewoon in de stadsgids 2011. In 2012 zal TrotsopNiks.nl dan waarschijnlijk alleen al uit principe die service verlenen aan de kiezers. Geen verstoppertje dus.

    BeantwoordenVerwijderen