zaterdag 1 oktober 2011

Collegialiteit en het Van Abbe


Begin dit jaar ben ik aan de slag gegaan om een initiatiefvoorstel te schrijven met als doel om het Van Abbemuseum te transformeren tot een breed toegankelijk museum van en voor de stad. Ik heb getracht dit proces zorgvuldig te doorlopen, zeker ook met respect voor de directie en medewerkers van het Van Abbemuseum. Maar zorgvuldigheid is ook geboden om tot een inhoudelijk goed document te komen. Ik ben op zoek gegaan naar de feiten in de museumwereld, heb mijn ideeën hierover afgestemd met o.a. het Van Abbemuseum (hoor en wederhoor over de bezoekersaantallen), ben het debat aangegaan (Plaza debat op 21 april jl.) en heb gesproken met experts. Dit heeft geresulteerd in een document dat na twee intensieve sessies in de PvdA-fractie groen licht heeft gekregen en dinsdag aanstaande (4 oktober) aan de Raad aangeboden zal worden. Afgelopen week, voorafgaand aan de feitelijke indiening, heb ik diverse partijen die direct betrokken zijn bij het thema Van Abbemuseum mondeling en in hoofdlijnen bijgepraat over mijn initiatiefvoorstel. Simpelweg omdat het netjes is om de direct betrokkenen niet te overvallen. Bij de mensen die ik vooraf geïnformeerd heb zaten ook de politieke partijen die tijdens de behandelingen van de bezuinigingen of bij de commissievergadering Maatschappij & Cultuur hun mening hebben gegeven over het Van Abbemuseum. Zo ook, als laatste op donderdagmiddag jl., het CDA. Zowel fractievoorzitter Maarten Houben (direct) als cultuurwoordvoerder Christo Weijs (indirect) waren vanaf dat moment in grote lijnen geïnformeerd over het initiatiefvoorstel.
En dan volgt de volgende dag, vrijdagochtend half een, plotsklaps een actuele motie van collega raadslid Weijs met betrekking tot de bezoekersaantallen van het Van Abbemuseum. Waarom dit vluggertje is dan de vraag? Snel proberen te scoren voordat het initiatiefvoorstel in de Raad aangeboden wordt? Het CDA geeft als uitleg dat de actuele motie al enige tijd op de plank lag en dat er door een intern misverstand niet met mij gecommuniceerd is. Erg spijtig en onzorgvuldig. Op z’n minst had het CDA even de telefoon kunnen pakken en laten weten dat er nog snel een actuele motie aankomt. Jammer dus dat dit niet gebeurd is
Inhoudelijk vind ik de actuele motie overigens niet sterk, wat ik ook al aan het Eindhovens Dagblad heb meegegeven. Het lijkt wel of het CDA met deze motie op de stoel van de directie van het Van Abbe wil gaan zitten. De inhoudelijke programmering is toch echt een taak van de directie, die ik hiertoe, zeker tot het tegendeel bewezen is, zeer wel in staat acht. De politiek schets de kaders en geeft op hoofdlijnen doelen mee (zie het komende initiatiefvoorstel a.s. dinsdag), maar de inhoud hoort thuis bij de vakmensen. Maar ondanks deze vreemde gang rondom de plotselinge actuele motie van het CDA, is het natuurlijk goed om te weten dat het CDA de visie van de PvdA deelt. Ben dan ook benieuwd nu naar de reactie van het CDA op het PvdA initiatiefvoorstel.




Zie mijn ook mijn eerdere blogs over het Van Abbemuseum:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten