donderdag 29 juli 2010

Marktkooplui nemen het recht in eigen hand en passeren Brink


In de commissievergadering Economie & Mobiliteit van 13 juli stonden de kemphanen tegenover elkaar. Inspreker Arie Slagboom, marktkoopman, en namens de Marktcommissie Bart Meijer, ondernemer in de binnenstad en voorzitter van de Stichting Detailhandelsplatform Binnenstad Eindhoven. De strijdbijl was opgegraven vanwege het advies van de door de gemeente ingestelde Marktcommissie en de daadwerkelijke uitvoering van een van de adviezen, namelijk het oprekken van de openingstijden van de dinsdagmarkt. Van 2 uur naar 5 uur.


Volgens inspreker Arie Slagboom zijn de langere openingstijden onnodig en ongewenst. Ook zou er geen sprake zijn geweest van inspraak bij de besluitvorming. Echter, volgens de Marktcommissie is de markt en de stad Eindhoven gebaat bij een doorontwikkeling van de dinsdagmarkt en een langere openingstijd zou op vele aspecten tot verbetering leiden. De inhoudelijke argumenten zijn in deze niet zo van belang, echter wel de stappen die wethouder Brink heeft genomen. Eerst werd staande de commissievergadering besloten dat de evaluatie, die al toegezegd was om na een jaar te laten plaatsvinden, vervroegd zou worden. Goed plan waar niemand op tegen kan zijn. Echter de volgende toezegging van de wethouder maakt die hele evaluatie overbodig. Immers de wethouder nam het besluit om marktkooplui die vroeger dan 5 uur hun boeltje inpakken en de markt verlaten niet meer te beboeten. Met andere woorden, de spelregels van de het spel, die we na een half jaar zouden gaan evalueren, worden gedurende het spel veranderd. En was het geen ‘wishful thinking’ dat de marktkooplui, alleen omdat ze een correcte evaluatie belangrijker zouden vinden dan hun eigenbelang, zich vrijwillig zouden houden aan de nieuwe openingstijd? Helaas, wat door vele werd voorspeld, gebeurde. Een flink deel van de marktkooplui die voorheen, vanwege de boete, tot 5 uur bleven staan, pakt nu toch eerder hun biezen. Wordt hierdoor de uitkomst van de evaluatie niet beïnvloed en mogelijkerwijs dus minder zinvol? En wat is het effect van dit alles op de uitstraling en beleving van de markt? Vroegtijdig vertrekkende marktkooplui die met hun wagens tussen de kramen en het winkelpubliek door manoeuvreren en hun kraam om 2 uur leeghalen. Een beeld van lege en volle kramen door elkaar heen. Kortom geen reclame voor de markt en voor Eindhoven. Advies: voer per direct de boete weer in en evalueer na zes maanden, nu dus voorjaar 2011. Een voordeel is denk ik wel dat de door wethouder Brink toegezegde extra financiële injectie om de dinsdagmarkt te promoten nu ook wel achterwege kan blijven. Als de liefde immers slechts van een kant komt ... !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten