Het
gratis openbaar vervoer (GOV) in Eindhoven voor jongeren onder de 12 jaar en
65-plussers dreigt gestopt te worden. Helaas, want het is een langlopend, 6
jaar, en zeer succesvol project. Het voldeed ruim aan de voorafgestelde doelen:
1.
Het autogebruik is teruggedrongen t.g.v. de bus.
2. De
bezettingsgraad van de bussen is toegenomen.
3. De
mobiliteit van ouderen is toegenomen.
4.
Meer kinderen hebben kennisgemaakt met het OV.
5. En
tot slot is de waardering voor het OV toegenomen.
En
daar komt nog eens bij dat er jaarlijks maar liefst ‘n half miljoen minder
autoritten in Eindhoven zijn dankzij het GOV.
En
natuurlijk de sociale component, van ouderen die een stuk mobiliteit en vrijheid
hebben gekregen door het GOV. En het gemak waarmee dit geregeld is. Immers, het
tonen van je stadspas aan de buschauffeur is toch nog net iets eenvoudiger dan
het kopen van een persoonlijk OV-chipkaart, het erop zetten van saldo, het
extra aanschaffen van een dalurenkortingsprodukt en dan nog niet vergeten om
uit te checken als je de bus verlaat. Met dit alles hebben zelfs studenten nog
moeite!
Waar betalen we voor?
Toch
komt aan dit succesvolle project mogelijk een einde. En niet persé omdat de
gemeente Eindhoven dit nu zo graag wil, maar omdat de busvervoerder de prijs
die we hier als stad voor betalen met maar liefst 80% wil verhogen, € 900.000
in plaats van minder dan € 500.000.
En waar betalen we dan voor? Dat is mij een raadsel. De bussen inclusief chauffeur rijden immers toch tijdens de daluren. En de stoelen in die bussen zijn leeg. Kortom we benutten met dit zeer succesvolle project gewoon de capaciteit die er is en toch al door de stad rijdt. We weten dat de wethouder zijn uiterste best heeft gedaan om het tij bij Hermes te keren, deze credits verdient hij zeker, maar helaas is hem dit niet gelukt.
En waar betalen we dan voor? Dat is mij een raadsel. De bussen inclusief chauffeur rijden immers toch tijdens de daluren. En de stoelen in die bussen zijn leeg. Kortom we benutten met dit zeer succesvolle project gewoon de capaciteit die er is en toch al door de stad rijdt. We weten dat de wethouder zijn uiterste best heeft gedaan om het tij bij Hermes te keren, deze credits verdient hij zeker, maar helaas is hem dit niet gelukt.
MVO.
Maar
we leggen ons er nog niet bij neer, alhoewel we ons realiseren dat de politieke
realiteit soms anders is dan we zouden willen. Zeker in deze tijden waarin we
toch al zoveel moeilijke maatregelen moeten nemen. We zullen dus actief aan de
betrokken partijen gaan vragen om hun sociaal-maatschappelijke verantwoording
te nemen. Oftewel een oproep tot maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. En
dit laatste zullen we als partij zeker ook proberen mee te nemen in de nieuwe kaderstelling
voor de OV-concessie na 2016, wanneer het huidige contract afloopt.
Kortom,
de PvdA is nog niet overtuigd en is, zonder garanties voor succes te kunnen
geven, hier nog niet mee klaar.
Zie ook: Geen oude schoenen weggooien
Zie ook: Geen oude schoenen weggooien
De bussen rijden toch, de stoelen zijn leeg.
BeantwoordenVerwijderenHelemaal waar! Vandaar de HOV-trajecten. Investering 80 miljoen? Waarvoor? Inderdaad voor lege bussen.
En daarbij: als ik met 64 jaar mijn kaartje kan betalen dan kan ik dat met 65 jaar ook!
GOV bespaart een half miljoen auto-ritten. Dit voor € 900.000,-. Dus voor minder dan €2,- op de plaats van bestemming. Lijkt mij redelijk, gewoon betalen dus. De gemeente is Sinterklaas niet, al wat de PVDA weggeeft moet door anderen verdiend worden.Gewoon eens mee ophouden!
Bedankt voor de reactie (wel jammer dat deze anoniem is). Naast alleen het geld zijn er nog andere zaken die meegenomen moeten worden bij dit soort keuzes. Misschien wilt u deze in uw overwegingen meenemen? Nu is het wel heel erg zwart/wit.
BeantwoordenVerwijderenArnold Raaijmakers
Ik zal uw andere zaken overwegen als ik mijn belasting-aangifte invul, mijn gemeentelijke belastingen betaal, de parkeermeter afvul om de middenstand wat omzet te gunnen of er op een andere manier aan bijdraag dat de gemeente (na Den Haag) mijn inkomen van 60 uur+ werken per week herverdeeld!
BeantwoordenVerwijderenJammer dat u zo cynisch bent. Wat het aantal uren werken betreft kunnen we elkaar de hand geven, wat de rest betreft ben ik bang dat we toch iets anders tegen de wereld aankijken. Maar iedereen heeft zo z'n recht op een eigen mening. Da's dan wel weer het mooie van het land waarin we leven, toch.
BeantwoordenVerwijderen