zondag 8 januari 2012

PSV, subsidies en 'In the Community'


Ik was er zelf niet bij, maar tijdens de PSV nieuwjaarsreceptie van vrijdag 6 januari schijnt directeur Tiny Sanders in zijn speech het onderwerp subsidies aangesneden te hebben. De quote in het ED van 7 januari: ‘Geen cent subsidie ging in 98 jaar naar PSV en helaas is dat nog steeds zo’. Bijzonder deze opmerking, zeker gezien de huidige goede relatie tussen de gemeente Eindhoven en PSV. Was het immers niet vorig jaar nog dat de gemeente Eindhoven zeer snel en professioneel reageerde toen PSV in geldnood was en er zelfs een dreiging was van acute insolventie. Binnen enkele maanden was er een reddingsplan en kocht de gemeente Eindhoven voor € 48 miljoen de grond onder het PSV stadion en trainingscomplex de Herdgang. Dat het college, het ambtelijk apparaat en de gemeenteraad dit plan in enkele maanden rond kregen is een prestatie van formaat. En dat in een goede samenwerking met PSV.
Vreemd dan dat zo’n 6 maanden na dato de directeur het onderwerp subsidie aansnijdt. Ik dacht dat tijdens de raadsvergaderingen wel duidelijk geworden is dat subsidie en PSV een politiek moeilijke combinatie is.
En klopt het wel dat PSV geen subsidie heeft ontvangen? Immers heeft de gemeente niet vele jaren de parkeerplaats naast het PSV stadion ‘om niet’ ter beschikking gesteld aan PSV? En heeft de gemeente Eindhoven niet, wederom gedurende meerdere jaren, een substantiële bijdrage geleverd aan het busvervoer van PSV supporters van en naar het stadion. Misschien niet onder de titel ‘subsidie’, maar het waren wel degelijk rechtstreekse financiële bijdragen aan PSV. Kortom, de opmerking van de heer Sanders was niet terecht.
Daar komt nog bij dat de heer Sanders het woord ‘helaas’ gebruikt. Zou hij als directeur van een Betaald Voetbal Organisatie niet trots moeten zijn dat het bedrijf gerund is zonder subsidie van de overheid? Of vergis ik me in de aard van het bedrijf PSV, mijns inziens een echte private onderneming waar ook nog eens forse salarissen worden betaald, of in het ondernemerschap? ‘Helaas’ lijkt me niet op z’n plaats. Integendeel, een organisatie als PSV zou trots moeten zijn op het feit dat men al bijna 100 jaar de eigen broek ophoudt !
Tot slot, nu we het toch hebben over de relatie tussen de gemeente Eindhoven en PSV, valt op dat de financieel zeer ingewikkelde constructie voor de aankoop van de grond door de gemeente in enkele maanden is afgerond. En tegelijkertijd wachten we nu al meer dan een half jaar op zo iets simpels als de installatie van een Adviesraad met betrekking tot de Sociaal Maatschappelijke betrokkenheid van PSV. Oftewel ‘PSV in the Community’. Hoe kan het toch dat dit zo lang moet duren? Zo ingewikkeld is het niet, zeker in vergelijking tot de grondtransactie? Of is het belang van deze toezegging nu minder geworden, nu de financiële nood is geledigd?

2 opmerkingen:

  1. Denk dat de stad meer vruchten plukt van PSV dan van het Van Abbe! Of van een imitatie glazen huis, of van andere zwaar gesubsidieerde onzin projecten. Uw rancune tegen Tiny Sanders zal dus wel persoonlijk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste ...,
    Als u bovenstaand stuk goed leest, en ook mijn eerdere blogs m.b.t. de PSV-deal eerder dit jaar, kunt u denk ik concluderen dat er van mijn zijde zeker geen rancune is jegens de heer Sanders. Integendeel, ik heb respect voor de heer Sanders en de wijze waarop hij werkt aan de financiële gezondmaking van PSV.
    In mijn blog merk ik alleen op dat een club als PSV trots zou moeten zijn op het feit dat men financieel zelfstandig is, dat is denk ik in de voetbalwereld een bijzondere en knappe prestatie. Verder merk ik op dat het jammer is dat PSV nog geen kans heeft gezien een deel van de met de gemeente gemaakte afspraken na te komen. 'Een man een man, een woord een woord', of niet?
    Verder is het interessant dat u het Van Abbe aanhaalt. Misschien moet u mijn blog eens nalezen over mijn visie op het van Abbe.
    Arnold Raaijmakers

    BeantwoordenVerwijderen