donderdag 7 juli 2011

En Thijs slaat het boek dicht


Gisteren werd duidelijk dat Thijs Torremans, directeur Openbare Bibliotheek Eindhoven, het boek dicht slaat. Hij stopt per 1 oktober omdat hij zich niet kan vinden in de nieuwe koers die de bibliotheek moet inslaan ten gevolge van de voorgenomen bezuiniging van € 3 mio op de subsidie van € 6 mio die de bibliotheek jaarlijks ontvangt van de gemeente Eindhoven. Helemaal als een verrassing komt het niet, het was duidelijk dat er veel, zeer veel spanning op de lijn stond. Met name ook op de lijn tussen de hem en de wethouder. Enerzijds vind ik het moedig om deze stap te nemen en dicht bij je zelf te blijven. Thijs was het er niet mee eens, liet dit blijken en trekt zijn conclusies. Dit is immers niet de bibliotheek die Thijs voor ogen staat. Anderzijds is het ook jammer. Voor mij, als relatieve buitenstaander, heeft Thijs de afgelopen jaren de bibliotheek een profiel gegeven en goed werk gedaan om de bibliotheek die hem voor ogen stond vorm te geven. Natuurlijk ging het niet allemaal vanzelf en waren er van tijd tot tijd spanningen, maar als je wilt veranderen en een ambitie nastreeft, vereist dit doorzettingsvermogen. En, veranderingen leiden bijna altijd tot weerstand. En dat is ook nu weer het geval, maar nu bij Thijs zelf. Jammer dat Thijs de handschoen om een Bibliotheek Nieuwe Stijl vorm te geven niet kon of wilde oppakken. Persoonlijk denk ik dat het ook te vroeg is, maar ik ken de overwegingen en diepere achtergronden natuurlijk niet. Ik wens Thijs alle goeds en veel succes in het vervolg van zijn carrière.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten