woensdag 16 november 2011

Geen oude schoenen weggooien, oftewel door met Gratis Openbaar Vervoer


Gisteren werd in de commissie Economie & Mobiliteit het Gratis Openbaar Vervoer onder 12 jaar en boven 65 jaar (GOV) besproken. Dit vanwege enerzijds een Burgerinitiatief om het de leeftijd voor GOV te verlagen van 65 naar 55 jaar en anderzijds omdat in het coalitieakkoord staat dat het GOV zoals dat nu bestaat geëvalueerd dient te worden. De meerderheid van de Raad, en ook de PvdA, staat niet achter de verlaging van de leeftijd van 65 jaar naar 55 jaar, dus het burgerinitiatief is hiermee van de baan. Echter ook het GOV onder 12 jaar en boven 65 staat ter discussie. Vreemd eigenlijk, want op alle doelstellingen die hier indertijd voor geformuleerd zijn scoort het GOV een dikke voldoende. Het autogebruik is teruggedrongen t.g.v. de bus, de bezettingsgraad van de bussen is toegenomen, de mobiliteit van ouderen is toegenomen, meer kinderen hebben kennisgemaakt met het OV en tot slot is de waardering voor het OV toegenomen. Mooi dus, zou je denken, doorgaan of uitbreiden zelfs (bijvoorbeeld van 12 naar 18 jaar, jong geleerd is immers oud gedaan). Echter, er schijnt een financiële uitdaging te zijn na 2012 ten bedrage van, geschat door de leverancier Hermes, iets meer dan € 100.000. En in het coalitieakkoord staat ook dat er nog een andere meetlat is waarlangs we het GOV leggen, namelijk de bijdrage aan de bereikbaarheid- en luchtkwaliteitdoelstellingen. Deze wordt door het college als marginaal bestempeld. Maar we hebben het wel over 500.000 autoritten minder per jaar. Marginaal? Of een extra positieve bijdrage van een toch al geslaagd project? Je vraagt je achter af waarom het college er ook maar aan denkt om deze schoenen, die niet oud zijn maar van goede kwaliteit, perfect passen en prima zitten, weg te gooien. En het is nog maar afwachten of er überhaupt nieuwe schoenen gevonden worden, die dan ook nog eens binnen het budget passen en net zo lekker lopen. Niet weggooien dus deze 'oude' schoenen. Doorgaan met het GOV en er voor zorgen dat het binnen de begroting past, dus op zoek naar geld. Enkele tips voor dit laatste: 1) Het GOV heeft Hermes geen of nauwelijks geld gekost. Immers, zo lezen we in de evaluatie, de extra reizigers hebben niet geleid tot het inzetten van meer bussen. Wel hebben de extra reizigers de lege plaatsen in de daluren gevuld dus het OV efficiënter en sociaal veiliger gemaakt. 2) De vraag is gerechtvaardigd waarom we hier überhaupt € 500.000 voor betalen, of in de toekomst zelfs meer dan € 600.000? Dit is overigens een prijsstijging van 20%! 3) Ook ouderen en jongeren van de randgemeenten genieten in grote mate van het GOV. Dragen deze gemeenten echter ook bij aan de kosten?
En zo zijn er nog wel meer wegen te bewandelen. Het college heeft toegezegd in haar zoektocht naar alternatieven voor het GOV die minimaal dezelfde bijdrage leveren, de zgn. nieuwe schoenen, ook serieus het huidige project, GOV, mee te nemen en op zoek te gaan naar financiering. Vanzelfsprekend is de PvdA ook erg nieuwsgierig naar de nieuwe maatregelen waar het college naar op zoek gaat en wat deze gaan opleveren. Wordt vervolgd medio volgend jaar, immers in 2012 is er gelukkig nog steeds GOV.

1 opmerking:

  1. Helemaal eens met je verhaal. GOV is een succes en moet blijven bestaan. De argumenten van B&W zijn niet valide.

    Het bedrag dat de gemeente betaalt is met name compensatie voor inkomstenderving (geen inkomsten uit de 'roze strippenkaart' meer). Is 5 ton niet te veel, en is 20% stijging niet buiten proportioneel? Tja, ik denk het wel.

    BeantwoordenVerwijderen