donderdag 8 december 2011

2011 (deel 1)


Met nog twee commissievergaderingen (13 dec) en een raadsvergadering (20 dec) te gaan, kort (in delen) een terugblik over het eerste volledige jaar als raadslid.
De agenda in het voorjaar werd gedomineerd door de bezuinigingen. Eerst het collegedocument ‘Samen werkend aan morgen’, daarna de kadernota en tot slot, in het najaar, de begroting. Als gemeente staan we voor de taak om 56 miljoen structureel te bezuinigen. Daarnaast wil de stad haar sociale gezicht behouden door niet te bezuinigen om armoedebeleid. Tevens willen we blijven investeren in een economisch sterke stad door de extra financiële impulsen in de domeinen cultuur, innovatie, duurzaamheid en design. Tijdens de behandeling van de bezuinigingen is veelvuldig de stad geïnformeerd en gevraagd om te reageren. Veel ideeën, en ook bezwaren, zijn hieruit naar voren gekomen. Het uiteindelijk resultaat van dit gehele proces was een goedgekeurde en sluitende begroting voor de jaren 2012-2015. Tevens heeft de raad een paar ongewenste bezuinigingen tegen kunnen houden, waarbij de dreigende sluiting van de ijsbaan wel de meest in het oogspringende was.
Verder stond in het voor- en najaar de organisatie Brainport Development op de agenda. Ook hier hebben we slagen gemaakt. Samen met de VVD, CDA en GroenLinks heb ik een motie ingediend die moet leiden tot een betere en transparantere projectrapportage/-verantwoording van Brainport. Dit kan nu niet meer weggestopt worden in een beknopte jaarrekening, maar moet separaat en uitgebreid aan de raad gerapporteerd worden. Tevens hebben we, weer gezamenlijk met de eerder genoemde drie partijen, de financiering van Brainport Development middels een amendement omgebogen van een algemene financiering voor een langere looptijd naar projectfinanciering. Brainport Development zal dus per project geld op moeten halen bij de gemeente Eindhoven. Dit maakt de financiering van Brainpor Development helderder en meer doelgericht. Plus de Raad krijgt meer controle, zowel vooraf als achteraf. Tot slot heb ik bij voortduring aandacht gevraagd voor alle zaken die we in het economisch domein dubbel doen in deze stad. Organisaties als MKB Eindhoven, Kamer van Koophandel, Brainport Development, SRE, Economische zaken van de gemeente et cetera acteren voor een deel op elkaar overlappende domeinen. Middels een motie heb ik de wethouder opdracht gegeven om te onderzoeken welke zaken er nu daadwerkelijk dubbel gedaan worden en welke besparingen hier te realiseren zijn. Na ruim een half jaar ligt er nu een onderzoek dat we begin 2012 gaan bespreken.
In het najaar heb ik naar aanleiding van het jaarplan 2012 van Brainport Development middels een motie een stevige meerderheid in de raad gekregen voor mijn idee om de branding van het merk Brainport, een taak die nu bij Brainport Development ligt, over te hevelen naar de nieuwe City Marketing organisatie van de gemeente (zie blog 7 september). Of het de wethouder gaat lukken is de vraag, maar de opdracht ligt er.
Kortom, als financieel specialist van de fractie heb ik mijn handen vol gehad dit jaar. De inspannigen zijn deels beloond met een sluitende begroting en het feit dat we Brainport Development iets dichter in de beslissingssfeer van de Eindhovense Raad hebben weten te brengen.

2 opmerkingen:

  1. Het lijkt mij niet erg slim om het begrip Brainport te beperken tot de gemeente Eindhoven. juist nu het programma Brainport 2020 door de minister welwillend is ontvangen als betrekking hebbend op Zuidoost-Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geachte heer Ruis,
    bedankt voor uw reactie. Het is absoluut niet mijn bedoeling om Brainport te beperken tot de gemeente Eindhoven. U heeft volledig gelijk dat het programma Brainport 2020 ons als regio Zuidoost Nederland veel kansen biedt. En samenwerking in de regio en tussen de sectoren Overheid, Onderwijs en Bedrijfsleven (de Triple Helix) heeft ons veel goeds gebracht. Mijn voorstel wil alleen bereiken dat we op één plek in de regio, die zich overigens in het kader van Brainport 2020 al veel verder uitstrekt dan alleen Zuidoost Brabant, de branding en marketing van het merk Brainport coördineren. Dit heeft mijns inziens veel voordelen, zie mijn blog van 7 september. En dan met name om wereldwijd, want dat is het concurrentieveld van Brainport, een ‘vuist’ te kunnen maken.
    Arnold Raaijmakers

    BeantwoordenVerwijderen