Commercieel parkeren bij Eindhoven Airport, een boeiend en
lastig dossier. Want waar kijk je naar als raadslid. Het korte termijn probleem
van vandaag. Dat een aantal commerciële bedrijven vanwege een bestemmingsplan
of bestemmingsplanwijziging niet langer hun parkeerbedrijf kunnen exploiteren
bij Eindhoven Airport? Of iets anders, de lange termijn, het stipje aan de
horizon, Brainport 2020, energieneutraliteit in 2045, de Brainport Industries
Campus, groei van Eindhoven Airport, et cetera. Slimme ondernemers zagen een gat in de markt, immers er leek
te weinig capaciteit om aan de parkeervraag bij Eindhoven Airport te voldoen.
En er stonden kantoorpanden met bijbehorende parkeerplaatsen leeg. Een plus een
is twee en het commerciële parkeerbedrijf rondom Eindhoven Airport was geboren.
Echter, dit laat, naar het zich laat aanzien, het bestemmingsplan niet toe.
Daarover lopen nu diverse procedures, maar ondertussen gaat de gemeente, met
een gerechtelijke uitspraak in de hand, handhaven. Oftewel sluiten. Lastig en
vervelend voor de ondernemers. Reden voor twee partijen, D66 en LPF, om voor
deze ondernemers op te komen. Lijkt nobel, maar wat is nu het werkelijke
probleem. Dat ligt bij de visie op de toekomst,
oftewel de ontwikkeling in de toekomst van de vervoersproblematiek rondom Eindhoven Airport, of misschien zelfs wel heel Eindhoven Noord. En de realisaties van onze ambities zoals Brainport 2020, de Brainport Industries Campus en energieneutraliteit in 2045. Hiertoe is een ambitieus mobiliteitsplan ontwikkeld met onder andere een nieuw treinstation in Eindhoven Noord, een grote Park & Ride bij dit station en een hoogwaardige openbaar vervoer voorziening, de HOV, die in 4 minuten de verbinding legt tussen het nieuwe station en Eindhoven Airport. Een investering van € 170 miljoen, gefinancierd met publiek geld. En waar komt dit publieke geld vandaan? Van de Nederlandse staat, de provincie en de gemeente Eindhoven. En Eindhoven Airport, direct en indirect. Immers Eindhoven Airport is eigendom van de Nederlandse overheid (de staat, provincie Noord-Brabant, gemeente Eindhoven en nog enkele publieke partijen). Kortom, nagenoeg iedere parkeereuro die door Eindhoven Airport verdiend wordt, wordt als publiek geld geïnvesteerd in de infrastructuur en dus de ontwikkeling van de regio Brainport en Eindhoven. Dus iedere parkeereuro die niet terecht komt bij Eindhoven Airport maar bij de commercieel parkeerbedrijven, slaat een gat in de financiering van de nieuwe infrastructuur en de ontwikkeling van onze regio. Kortom, alle reden om vast te houden aan het bestemmingsplan en Eindhoven Airport de parkeeroplossing te laten bieden voor de passagiersstromen die Eindhoven Airport zelf genereert. En naast de parkeeroplossing, financieren de inkomsten van Eindhoven Airport ook een fors deel van alle andere mobiliteitsoplossingen, zoals het nieuwe treinstation, de P&R en de HOV-lijn. Waar LPF bleef steken in juridische argumenten, kwam D66 in de commissievergadering van 29 mei met het voorstel om samen met de commerciële parkeerbedrijven te komen tot een mobiliteitsfonds, gefinancierd door deze commerciële bedrijven. Een mobiliteitsfonds om bij te dragen aan de grootschalige infrastructurele ontwikkelingen voor de komende jaren. We wachten even het voorstel af van D66 en zijn natuurlijk benieuwd naar de feitelijke bijdrage van de commerciële partijen. Het lijkt mij vooralsnog lastig om een mobiliteitsfonds te creëren met de commerciële verhuurders dat ook maar in de buurt komt van de fondsen die Eindhoven Airport genereert. Maar wordt vervolgd.
oftewel de ontwikkeling in de toekomst van de vervoersproblematiek rondom Eindhoven Airport, of misschien zelfs wel heel Eindhoven Noord. En de realisaties van onze ambities zoals Brainport 2020, de Brainport Industries Campus en energieneutraliteit in 2045. Hiertoe is een ambitieus mobiliteitsplan ontwikkeld met onder andere een nieuw treinstation in Eindhoven Noord, een grote Park & Ride bij dit station en een hoogwaardige openbaar vervoer voorziening, de HOV, die in 4 minuten de verbinding legt tussen het nieuwe station en Eindhoven Airport. Een investering van € 170 miljoen, gefinancierd met publiek geld. En waar komt dit publieke geld vandaan? Van de Nederlandse staat, de provincie en de gemeente Eindhoven. En Eindhoven Airport, direct en indirect. Immers Eindhoven Airport is eigendom van de Nederlandse overheid (de staat, provincie Noord-Brabant, gemeente Eindhoven en nog enkele publieke partijen). Kortom, nagenoeg iedere parkeereuro die door Eindhoven Airport verdiend wordt, wordt als publiek geld geïnvesteerd in de infrastructuur en dus de ontwikkeling van de regio Brainport en Eindhoven. Dus iedere parkeereuro die niet terecht komt bij Eindhoven Airport maar bij de commercieel parkeerbedrijven, slaat een gat in de financiering van de nieuwe infrastructuur en de ontwikkeling van onze regio. Kortom, alle reden om vast te houden aan het bestemmingsplan en Eindhoven Airport de parkeeroplossing te laten bieden voor de passagiersstromen die Eindhoven Airport zelf genereert. En naast de parkeeroplossing, financieren de inkomsten van Eindhoven Airport ook een fors deel van alle andere mobiliteitsoplossingen, zoals het nieuwe treinstation, de P&R en de HOV-lijn. Waar LPF bleef steken in juridische argumenten, kwam D66 in de commissievergadering van 29 mei met het voorstel om samen met de commerciële parkeerbedrijven te komen tot een mobiliteitsfonds, gefinancierd door deze commerciële bedrijven. Een mobiliteitsfonds om bij te dragen aan de grootschalige infrastructurele ontwikkelingen voor de komende jaren. We wachten even het voorstel af van D66 en zijn natuurlijk benieuwd naar de feitelijke bijdrage van de commerciële partijen. Het lijkt mij vooralsnog lastig om een mobiliteitsfonds te creëren met de commerciële verhuurders dat ook maar in de buurt komt van de fondsen die Eindhoven Airport genereert. Maar wordt vervolgd.
Parkeerproblemen los je op door te investeren in parkeerplaatsen. Belachelijke uitgaven aan een HOV-lijn zijn kapitaalvernietiging. Of je nou 4 of 12 minuten reistijd hebt maakt niet uit, zeker niet op een vliegreisje wat al gauw minimaal 3 uur in beslag neemt.
BeantwoordenVerwijderenDaarnaast heeft Eindhoven Airport een regionale functie. De vergrijzende Nederlander uit een dorp zonder OV (mn in de avonduren) met 20kg bagage p.p. stapt niet in het OV.
Daarnaast hoeft de automobilist de kosten van OV niet te betalen, dat moet de OV reiziger doen. Gewoon eens ophouden met herverdelen van andermans geld!
Ben vanmiddag nog naar Eindhoven Airport geweest, o.a. om de situatie ter plekke nogmaals persoonlijk in ogenschouw te nemen. Zoals door de wethouder en de directeur van Eindhoven Airport aangegeven, is er op dit moment geen acuut capaciteitsprobleem meer. Immers Eindhoven Airport heeft extra capaciteit gecreëerd middels de bouw van een parkeergarage, eigenlijk wat u aangeeft.
BeantwoordenVerwijderenEn uw mening t.a.v. de HOV-lijn en het openbaar vervoer in het algemeen deel ik niet. Om van A naar B te komen zijn er meerdere alternatieven. De auto, trein, HOV et cetera. De keuze tussen deze alternatieven komt tot stand op basis van individuele kwalitatieve en kwantitatieve aspecten, waarvan tijdstip en tijdwinst er een is.
En tot slot is het nu eenmaal de overheid die de infrastructuur hiervoor regelt. En dit kost geld, geld dat we in dit land gezamenlijk opbrengen en door de overheid gealloceerd wordt.
Als er geen capaciteitsprobleem is dan is er ook geen behoefte aan een mega-investering in een HOV-lijn, dus geen behoefte aan de financiele middelen hiervoor dus hoeven commerciele parkeerplaats-aanbieders ook niet te wijken om de inkomstenpot voor de gemeente te verhogen.
BeantwoordenVerwijderenWe hebben het hier over de visie voor de toekomst die gefinancierd moet worden, dus de komende 10 tot 20 jaar. Een visie waarin allerlei soorten van vervoer worden meegenomen: trein, (hoogwaardig) openbaar vervoer, fiets, auto et cetera. Dit mede omdat het aantal bezoekers van Eindhoven Airport gaat groeien en we willen dat we bereikbaar blijven en in de toekomst onze duurzaamheidsambities kunnen waarmaken.
BeantwoordenVerwijderenEr zijn wat handige ondernemers, die een mogelijkheid hebben gevonden, mensen goedkoop te kunnen laten parkeren zodat het achterlaten van je auto niet meer kost dan je goedkope vliegreis naar een Europese bestemming. Wat Eindhoven nu pleegt te doen is deze ondernemers de poot dwars zetten, gelukkig ben ik niet een van hen want ik schoof mijn bedrijf een paar kilometer op naar een gemeente waar ik wel welkom was of om gruwelijk te pesten huurde ik de voormalige VW garage bij de campinabrug. Gratis vervoer naar station om met de HOV naar de airport te gaan. Bestemmingsplan is voor garage dus wie doet je wat. Met alle leegstand in de stad is het laatste wat je moet doen mensen dwars zitten met een idioot plan.
BeantwoordenVerwijderen