vrijdag 11 mei 2012

Westparallel N69 lijkt de beste oplossing voor het probleem

Afgelopen dinsdag is na een lang proces een complex dossier weer een stap dichterbij de oplossing. De Eindhovense raad heeft gekozen voor de Westparallel variant om de verbinding tussen de Belgische en Nederlandse grensstreek sterk te verbeteren. Een jaar geleden werd de raad ook al gevraagd om een voorkeur uit te spreken. Ook toen koos de PvdA voor deze variant. De N69 is een langlopend dossier, dat enige jaren geleden door de landelijke overheid aan de provincie is overgedragen met een zak geld erbij. De provincie heeft het project opgepakt en met 23 andere partijen (waaronder SRE, Waterschap, Natuurmonumenten, Actiegroep N69, de gemeenten etc.) 18 verschillende varianten bestudeerd en gewogen. De varianten werden beoordeeld op vier hoofdthema’s ‘ruimtelijk’ (landschap. natuur, recreatie, water, landbouw, wonen en werken), ‘haalbaarheid’ (technisch, kosten), ‘leefbaarheid’ (lucht, geluid, veiligheid) en ‘bereikbaarheid’. Na het afvallen van een groot deel van de varianten is men verder gegaan met een diepere analyse van de twee meest kansrijke varianten, de Midden-West variant en de Westparallel. Inmiddels hebben van de 24 betrokken partijen er 21 zich uitgesproken voor de Westparallel. Dit lijkt logisch omdat de Westparallel op bijna alle aspecten beter scoort dan de Midden-West variant. Helaas niet op alle punten.
Met name scoort de Midden-West variant beter als het op ‘landschap’ en ‘natuur’ aankomt en is de Westparallel op deze punten ‘second-best’. Vandaar dat we toch wel een beetje pijn in de buik hebben van de keuze die we hebben gemaakt. Immers ‘natuur’ en ‘landschap’ gaat ons ook aan het hart. Maar als het erop aankomt zijn de door de Westparallel geboden oplossingen de betere en is de haalbaarheid groter. Met name ook als het aankomt op de ‘haalbaarheid’, ‘bereikbaarheid’ en ‘leefbaarheid’ in de steden, dorpen en wijken. Wel hebben we als partij onze zorg kenbaar gemaakt voor de financiële kant van de zaak, met name als het aankomt op de aansluiting op de snelweg A67. Een jaar geleden hebben we aandacht gevraagd voor financiën die helder en op orde moeten zijn en ook nu hebben we dit thema benoemd. Wat wel weer duidelijk wordt is dat politiek gaat over keuzes maken. Kiezen dus voor de beste variant voor Eindhoven die ook breed gedragen wordt. Maar keuzes hebben ook bijna altijd een keerzijde. Maar het is geen oplossing om, zoals sommige partijen graag gezien zouden hebben, nog een keer een onderzoek te doen naar de beide varianten. De West-Midden variant nog een keer meenemen en wegen hoeft niet, was immers al gebeurd. Er zijn ook geen nieuwe argumenten. Ja, deze variant scoort beter op ‘natuur’ en ‘landschap’, maar minder op nagenoeg alle andere punten die onderzocht zijn. Dit lijkt dus op uitstelgedrag om geen keuze te hoeven maken. En dat op een dossier dat al langer dan 40 jaar loopt. Kortom, kiezen is een must, wetend dat er in dit soort infrastructurele partijen altijd keerzijdes zijn. En dat je dan soms een in de fractie mensen de ruimte geeft om hun hart te volgen en anders te kiezen is goed, als er maar gekozen wordt!

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor uw reactie. Zoals bekend kon ik bij de bijeenkomst waar u aan refereert niet aanwezig zijn, wat mij spijt. Ik had immers graag het standpunt en besluitvormingsproces op basis van de feiten nader toegelicht. U geeft zelf al aan 'diagonaal wat stukken doorgenomen te hebben' en 'dit dossier niet diepgaand bestudeerd' te hebben. Ikzelf, als dossierhouder van de PvdA-fractie, heb de stukken de afgelopen jaren grondig bijgehouden alsmede diverse bijeenkomsten bezocht en ben dus niet over een nacht ijs gegaan. Het is jammer dat u, zoals u zelf al aangeeft zonder diepgaande kennis van het dossier, toch een scherp oordeel uitspreekt en de vergelijking trekt met bijvoorbeeld de Noord-Zuid lijn in Amsterdam. Korte reactie.
    - Een blog is geen rapport met een volledige onderbouwing van het besluit. Daar is mijn blog ook niet voor bedoeld. Ik weet niet wat u precies bedoeld met het 'Zwitserleven'-gevoel in deze, maar mocht u meer achtergronden willen dan kan dat natuurlijk altijd.
    - Onze keuze als fractie heeft niets te maken met de term 'stoer'. Politiek gaat om keuzes maken. Vanuit principes, afspraken en op basis van onderbouwde argumenten. Dit is wat we als fractie hebben gedaan. Een jaar geleden hebben we als fractie overigens ook al onze vorkeur uitgesproken voor de Westparallel variant. Het is dus geen nieuwe richting die we inslaan.
    - De variant die u voorstaat is in de laatste afwegings- en onderzoeksronde meegenomen als een van de twee overgebleven varianten. De uitkomst van dit onderzoek wijst op een betere propositie in geval van de Westparallel.
    - Pas als het project volledig is afgerond, weten we 'alles'. Elke keuze vooraf brengt onzekerheden met zich mee, dus ook de keuze voor de Westparallel. Dat is een 'fact of life'.
    - De fractie heeft naar eer en geweten en op basis van een grondige onderbouwing gekozen voor de Westparallel. Uitgezonderd Frank Depla waarvoor de keuze in zijn persoonlijke afwegingen anders is uitgevallen. In de fractie hebben we afgesproken hiervoor de ruimte te geven.
    Arnold

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niet of het wel zo handig is dat wij als partijgenoten elkaar op deze manier publiekelijk bejegenen. De fractie heeft aangeboden in breder verband deze discussie met geïnteresseerden te willen voeren, op een gezamelijk gekozen tijdstip waarop iedereen kan. Dat aanbod staat nog, en dat zullen we concreet maken.

    BeantwoordenVerwijderen