Raad niet enthousiast.
En in tegenstelling tot de visie en ambitie van
de gedeputeerde was de Raad voor een flink deel nog niet enthousiast over de
plannen. De wethouder werd dan ook met een stevige boodschap vanuit Eindhoven
naar de vergadering van de Stuurgroep Noordoost Corridor (de Ruit) gestuurd.
Immers de plannen wijken wel erg af van het bereikbaarheidsakkoord uit 2007, de
basis voor het huidige coalitieakkoord van de PvdA, GL, D66 en de VVD.
Kritisch.
De PvdA was al kritisch. Ten eerste zijn er nog
steeds grote vraagtekens ten aanzien van nut en noodzaak van de Ruit. Denk
alleen al aan het kritische rapport van het Ministerie van Infrastructuur en
Milieu, maar ook recent de ANWB die vraagtekens zet bij de Ruit. Bijzonder is
dat de Provinciale Staten bij monde van gedeputeerde Van Heugten niet wenst in
te gaan op de kritiek van het Ministerie. Vreemd. Ten tweede heeft de PvdA vraagtekens
bij de financiering en in het bijzonder wat we niet kunnen doen als we al het
geld in de Ruit steken, zoals bijvoorbeeld delen van de HOV lijn die mogelijk
vertraagd worden. En zeker ook over het voorlopig gekozen tracé
valt nog wel wat te zeggen. Immers de ondertunneling onder het Dommeldal is uit
het plan en we krijgen een andere aansluiting van de Oostwestverbinding, niet
vanuit het bestaande knooppunt Ekkersrijt, maar een stuk zuidelijker direct op
de Kennedylaan.
Kortom reden te over voor de PvdA om de wethouder
te vragen geen onomkeerbare stappen te zetten tijdens de vergadering van de
Stuurgroep en vanuit Eindhoven een ‘nee, tenzij’ standpunt in te nemen.
En dan nee, tenzij.
1) zowel de ondertunneling
van het Dommeldal als de aansluiting van Oostwestverbinding bij Ekkersrijt als
volwaardig alternatief worden afgewogen.
2) bij elke stap nut en
noodzaak weer tegen het licht gehouden wordt op basis van de dan voorhanden
zijnde feiten en middels een integrale afweging.
3) alle flankerende
OV-maatregelen, zoals die ook in het bereikbaarheidsakkoord genoemd en van een
datum voorzien zijn, overeind blijven.
4) er ten behoeve van de
Eindhovens Raad een volwaardige en zelfstandige Eindhovens MKBA als basis voor
een financieel besluit binnen de begroting komt.
Brainport.
Dit alles vanuit het perspectief dat de PvdA een
goede bereikbaarheid van de Brainport-regio ook van groot belang vindt. Maar
dit mag ons er niet van weerhouden om te blijven nadenken en onszelf kritisch
te blijven afvragen of hetgeen voorligt de beste keuze is. Oftewel de beste
oplossing die we kunnen realiseren voor de schaarse ter beschikking staande
financiële middelen. En dat is wat de PvdA doet en wil blijven doen.
Verslag Studio040.
Verslag Studio040.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten