Als raadslid kom
je vanuit je gewone werk natuurlijk weleens wat tegen in de dagelijkse
praktijk. Mijn ervaring van vandaag met Werkplein Mercado wil ik niemand
onthouden.
Voor mijn bedrijf
zoek ik een medewerker en ik dacht daarbij aan een schoolverlater of jonge
werkzoekende. Dus, logische gedachte, je neemt de moeite om contact te leggen met
Werkplein Mercado.
De balie.
Dus stond ik
vanochtend aan de balie van Werkplein Mercado aan de Smalle haven. Maar daar
stond ik ook snel weer buiten. Immers voor een werkgever met vragen, wist de
receptiemedewerker te melden, was er een speciaal telefoonnummer, 0900-9295.
Dit werd snel op een kaartje gekrabbeld en klaar. Toen ik vroeg of er misschien
iemand tijd had en ik ook best bereid was om even te wachten, werd mij verzekerd
dat het telefoonnummer toch de beste oplossing voor mij was. Opvallend was wel
dat men geen tijd en/of zin had om mij persoonlijk te woord te staan, maar dat
er in de hal wel een balie was ingericht voor Primark, die dus schijnbaar wel
de tijd en ruimte had gekregen van Werkplein Mercado. Maar die zoeken dan ook
meer dan 1 medewerker.
De telefoon.
Met het kaartje in
de hand terug naar de zaak en daarna naar kantoor, alwaar het volgende scenario
zich ontrolde.
- Gebeld met
0900-9295. Na het intoetsen van diverse gegevens via het Voice Respons Systeem (VRS)
kreeg ik nog een keuzemenu geserveerd. Opvallend is dat dit keuze menu gaat
over Arbeidsongeschiktheid (1), Ziektewet (2) en WW (3). Er was geen optie voor
een werkgever die medewerkers zoekt? Ik wist niet of ik het goed had gehoord,
dus opgehangen en nog een keer geprobeerd.
- Na weer door het
VRS gerold te zijn heb ik maar gekozen voor een van de 3 opties, in dit geval
optie 1. Na 3 minuten wachttoon heb ik opgehangen om een derde poging te wagen.
- Na weer het VRS,
gekozen voor optie 2. Optie 1 gaf immers geen reactie. Helaas, na de mededeling
door het VRS dat er 2 tot 5 minuten wachttijd was en 5 minuten wachten heb ik
maar weer opgehangen. Tijdens het wachten was er overigens geen update in de vorm van ‘u bent de zoveelste
in de wachtrij’.
- Gelukkig staat er
op het kaartje dat ik had gekregen ook een 040-nummer. Dit maar eens
geprobeerd. Ook hier weer een keuzemenu via een VRS. Als werkgever werd mij gevraagd
om optie 1 in te toetsen. Maar helaas, na de melding dat ik doorgeschakeld zou
worden ook hier weer bijna 3 minuten wachttoon.
- De vijfde poging,
weer op het 040 nummer, heb ik 5 minuten volgehouden. En ook deze keer weer
zonder resultaat.
Mail.
Tot slot, dacht
ik, misschien staat er op het visitekaartje een mailadres, maar dat is niet het
geval, helaas.
Zo zie je maar, zelfs
als de werkeloosheid tot recordhoogte is gestegen, is het als werkgever moeilijk
om bij de overheidsinstantie die hiervoor in het leven is geroepen, gehoor te
vinden.
Maar morgen is een
nieuwe dag, toch? En het levert in ieder geval stof op om een stukje te schrijven.
Gisterenmiddag, vrijdag 27 september, een goed en leuk gesprek gehad met een medewerkster van het Werkgelegenheidsteam van de gemeente Eindhoven. Even afwachten wat het resultaat wordt?
BeantwoordenVerwijderen