dinsdag 23 augustus 2011

Citymarketing, confusing? Of de slimste?


Met de focus even op het thema citymarketing, getriggerd door mijn aankomst op Eindhoven Airport, komen er plots nog meer zaken op mijn netvlies. Opvallend is namelijk dat meerdere (semi-)overheidsinstanties in de regio, die allen hun funding halen uit dezelfde overheidspot gevuld met gemeenschapsgeld, ieder voor zich evenementen en sport- en cultuurinstellingen financieel ondersteunen. Bijzonder, en vanuit het oogpunt van citymarketing onwenselijk, is het feit dat al die (semi-)overheidsinstanties separaat vermeld willen worden als gulle gever. Een wirwar van logo’s en namen is het gevolg. Niet zelden schreeuwen meerdere logo’s om aandacht op de sites, banners en het briefpapier van de evenementen en sport- en cultuurinstellingen in de regio. Maar waar zou de financiĆ«le ondersteuning voor bedoeld zijn? Allereerst omdat de evenementen en sport- en cultuurinstellingen een wezenlijke bijdrage leveren aan het leefklimaat in onze stad. Verder omdat sommige sportieve of culturele evenementen of experimenten interessant zijn vanuit bijvoorbeeld het oogpunt van technische of culturele ontwikkeling en innovatie. Maar uiteindelijk moet het toch allemaal bijdragen aan de bekendheid en het positieve imago van Eindhoven en de regio Brainport. Al het andere is ondergeschikt en derhalve kan deze drang om genoemd en gezien te worden eigenlijk alleen maar teruggebracht worden tot zoiets als ‘status’ en ‘geldingsdrang’. Jammer, want zeg nou zelf, wat is het belang van het promoten van bijvoorbeeld Citydynamiek, SRE en de VVV voor Eindhoven, de regio en haar burgers? Op zich moet het misschien nog kunnen dat meerdere instanties, ieder vanuit hun eigen ambitie en doelstellingen, als sponsor optreden. Maar het is wel erg jammer dat dit niet beter gecoƶrdineerd wordt. Een gebalde vuist is namelijk krachtiger dan een hand met gespreide vingers. Hier is dan misschien wel een zeer belangrijke rol voor de nieuwe citymarketeers weggelegd.
In dit kader kwam de volgende uitspraak van Michel de Montaigne (Franse filosoof, schrijver en politicus, 1533-1592) bij me op: ‘Van alle dwaasheden in de wereld is het zich druk maken om roem en eer de meest algemeen geaccepteerde’.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten