dinsdag 12 maart 2013

Mary Fiers verlaat de politiek



‘Ik heb met spijt in het hart besloten te stoppen als wethouder.’ Dat waren de woorden waarmee Mary haar laatste speech in de Eindhovense gemeenteraad begon. Een indrukwekkend afscheid met een volkomen terechte staande ovatie toen ze bedroefd de raadszaal verliet.

Persoonlijk realiseer ik me dat Mary een dapper en eigenlijk ook onontkoombaar besluit heeft genomen. Maar ik betreur het wel. Mary is een mooi mens met grote waarde voor de stad! Ze laat een groot gat achter, niet alleen in het college en in de politiek, maar zeker ook in de stad. Haar stad waar ze zo zichtbaar en betrokken bij was.

Het siert en typeert Mary dat ze in haar speech nog een excuus maakte aan de betrokken bewoners waarvan ze de verhuizing noodgedwongen heeft moeten afblazen. En het siert haar ook dat ze zo mild was. Met name ook richting ambtelijk apparaat. Ik weet inmiddels dat we heel veel fantastische en hardwerkende ambtenaren hebben, maar laten we eerlijk zijn. Deze oude afspraak (zonder vaststellingsovereenkomst) waar Mary nu over struikelt had natuurlijk al veel eerder gemeld moeten worden door de ambtenaren. Men wist toch al sinds 2011 hoeveel druk er, terecht, op dit dossier stond. Sterker nog, deze afspraak had in 2012 al nooit meer zo gemaakt mogen worden. Van hoog tot laag in de ambtelijke organisatie moet men maar eens goed in de spiegel kijken, denk ik. En het zou mooi zijn als men op de een of andere manier met een verklaring en uitleg kwam hoe dit heeft kunnen gebeuren. Want je vraagt je natuurlijk terecht af als er dit soort fouten gemaakt worden waar dat aan ligt. Slordigheid? Onkunde? Of nog erger? En wat kun je van een bestuurder dan nog verwachten. Moet hij of zij echt alles zelf doen, zien, tekenen et cetera. Alle lades van de ambtenaren omkeren om te kijken of er ergens nog een ‘vergeten’ afspraak ligt. Dat is toch onwerkbaar.

Mary nam afscheid met de woorden dat ze teleurgesteld, verdrietig, dankbaar en trots was. Ik kan niet anders dan me hierbij aansluiten en Mary bedanken voor de fantastische samenwerking en haar belangrijke rol in mijn politieke ‘carrière’. 
De schaterlach is sinds vandaag uitgestorven in de gangen van het Stadhuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten