zaterdag 19 februari 2011

Is € 145,- teveel?


Vandaag waren mijn schriftelijke vragen aan het college over de hoogte van het tarief voor inhuur derden voor het Eindhovens Dagblad reden om flink uit te pakken (voorpagina Regio-katern). Bijgaand het artikel, de door mij gestelde vragen en een korte toelichting.
Ten eerste zijn mijn vragen geen kritiek op het commercieel (onder)handelen van BMC. Het staat hen vrij om in de markt die uurtarieven te vragen en uit te handelen die voor hen optimaal zijn. Zij zijn immers een commercieel bedrijf en streven, vermoed ik, onder andere naar winstmaximalisatie en het creëren van ‘shareholder’ value. Overigens denk ik dat het niet altijd commercieel even slim is om het hoogste tarief te vragen. Het zou zomaar kunnen zijn, zeker als het een automatisme wordt en de kwaliteit langzaam afglijdt, dat de inkopende partij om zich heen gaat kijken en in de markt partijen tegenkomt die dezelfde of een beter kwaliteit leveren voor minder geld. Maar goed, zoals gezegd is dit een zaak van BMC zelf en treft hen geen blaam voor wat betreft het uurtarief. Wel zouden ze, als de kritiek op het Brainport rapport van het college terecht is zich misschien hier eens over moeten beraden, maar dat terzijde.
Verder denk ik, en nu ga ik naar de overheid, dat er het afgelopen jaar belangrijke en goede stappen zijn genomen om ‘inhuur derden’ onder controle te krijgen (zie ook mijn eerdere blog over dit onderwerp: blog december 2009). Echter we zijn er mogelijk nog niet. Scherper inkopen is niet alleen een kwestie van raamcontracten e.d. opstellen, maar meer nog de ontwikkeling van een bedrijfscultuur van het continue streven naar de optimale verhouding tussen prijs en kwaliteit. En dat is waar mijn vragen over gaan. Iedere medewerker in het gemeentelijk apparaat moet richting zijn of haar leveranciers duidelijk maken dat niks vanzelfsprekend is en er altijd alternatieven zijn. Dit met in het achterhoofd dat ik persoonlijk wel voorstander ben van langdurige samenwerkingsverbanden. Aan het einde blijken deze toch vaak het meest succesvol te zijn en het overall beste resultaat op te leveren. Echter, successen behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Kortom, scherp inkopen met focus op de juiste prijs-/kwaliteitverhouding! Immers, ‘de winst zit in de inkoop’.

Artikel Eindhovens Dagblad 19 februari 2011

Vragen aan het college pag. 1

Vragen aan het college pag. 2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten