zondag 27 februari 2011

Play 4 en Buste de Femme naar Ramallah


Zaterdagmiddag, opening van Play 4 in het Van Abbemuseum. Lekker druk, wat een bemoedigende opening van deze nieuwe expositie is. En het moet gezegd, het is natuurlijk fantastisch om in een museum te lopen waar het leeft en bruist. Opvallend was het ontbreken van de politiek. Voor zover ik heb kunnen vaststellen een oud wethouder, een raadslid en een lid van de directieraad van de gemeente Eindhoven. Daar had het Van Abbe meer verdient denk ik.
Mijn relatie met de Play exposities blijft weerbarstig. Ook deze keer werd ik niet echt gegrepen. Daar komt nog bij dat de zalen voor een flink deel door tussenschotten waren verdeeld in kleinere ruimtes. Dit komt het gevoel van de schoonheid van het gebouw niet echt ten goede, jammer. De titel van de tentoonstelling verwijst naar de rol die de bezoeker van een museum kan spelen, Pelgrim, Toerist, Flaneur en Werker. Rollen kunnen wisselen, afhankelijk van het museum en de reden van het bezoek, echter flaneren, rondzwerven zonder een vast doel, open voor alles en genietend, is een rol die me wel ligt. Natuurlijk is er ruimte voor het spirituele (de pelgrim), het verkennen (de toerist) en uitgedaagd worden (de werker), maar vooral moet een museum bezoek toch ook een moment van ontspanning en genieten zijn, of vergis ik me? Mijn dochter Eva (9 jaar) was overigens erg enthousiast, haar tweede bezoek alweer dit jaar aan het Van Abbe, en maakte een tekening geïnspireerd op de ‘zingende’ lift.
Tot slot nog iets uit de recente actualiteit: moeten we het werk 'Buste de Femme' van Picasso uitlenen aan de Palestijnse Kunstacademie in Ramallah? Het betreft hier een kleine academie (de internetsite lijkt sinds 2009 niet meer aangepast) in een klein gebouw, waarvan we ons moeten afvragen of men kan voldoen aan alle klimaat- en veiligheidseisen. Vanzelfsprekend ben ik voorstander van internationale contacten en uitwisseling op zowel economisch, sociaal als cultureel gebied, maar is men in Ramallah niet meer gebaat bij andere vormen van ondersteuning, zoals bijvoorbeeld uitwisseling van studenten, 'artists in residence' et cetera. Misschien richten we ons wel te veel op het oosten, zowel in het oude Europa als het midden-oosten.
By the way, op dit moment lopen er twee mooie Picasso exposities. In het Van Gogh Museum in Amsterdam en Virginia Museum in Richmond (USA).

Eva Raaijmakers, 9 jaar, 26 februari 2011

Uitzicht Van Abbemuseum

Big Yellow Spot 'I ordered this yellow thing from the exhibition assistants but later on I completely forgot the reasons for this' & Eva

5 opmerkingen:

  1. er is ook werk te zien tijdens play 4 van jonge kunstenaars uit eindhoven wat jammer dat we je niet horen over talent uit de eindhovense modder of misschien heeft dat je niet gegrepen dat het van abbe een springplank is richting de grote boze wereld dat zou een eindhovens raadslid toch moeten aanspreken of is er sprake van een snel oordeel nee dat kan ik me niet voorstellen van een ervaren politicus maar in ieder geval goed dat je de moeite neemt om te gaan kijken maar hier een advies oordeel niet te snel want niet alles is een frikandel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste ...,

    Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad het werk van de jonge Eindhovense kunstenaars gemist. Jammer, want ik ben het met je eens dat hierin, talentontwikkeling, ook een rol ligt voor het Van Abbemuseum. Misschien wordt het dus ook wel eens tijd dat bijvoorbeeld Aaron van Erp een expositie krijgt (of is dit al geen talent meer?). Mvrgr. Arnold

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het is natuurlijk je hobby onze hedendaagse kunst maar misschien zou je qua keuze beter vertrouwen op dhr esche maar blijf vooral komen en ga zeker eens terug om te zien wat je hebt gemist

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste ...,

    'Vertrouwen en delegeren is goed, echter controle is beter'. Oftewel, los van de persoon Charles Esche die ik zeer waardeer, moet een raadslid de vinger aan de pols houden. Niet over de inhoud, maar wel of gestelde doelen nog in lijn zijn met wat we als stad willen en of deze doelen gehaald worden binnen de daarvoor gestelde kaders. Dus wat doe je dan als raadslid, je gaat het gesprek aan met de mensen van het museum en zorgt verder dat je goed geïnformeerd bent over wat er speelt. En dit zijn dan weer niet alleen de cijfers, maar ook de inhoud. Immers, als een van de 220.000 Eindhovenaren mag ik ook gewoon een mening hebben over de inhoud, denk ik.
    Tot slot, terug gaan doe ik zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. natuurlijk heb je recht op een eigen mening maar niet alleen de 220.000 eindhovenaren dat is waar de belangen scheef gaan het museum staat op een internationaal podium terwijl jij als raadslid vooral lokaal acteert niks mis mee begrijp me niet verkeerd het is belangrijk dat we een betrouwbare politiek hebben die eerlijk en oprecht wil zijn daarom lof voor je blog en je reacties dit komt de openheid ten goede daarom verklap ik je dat ik gister aan je partij mijn stem heb gegeven hulde aan de dialoog maar terug hebben jullie gekeken naar de statistieken in het museum als investering hoeveel meer is de collectie financieel in waarde gestegen leg dit tegenover belegingen de gemeenschap wil rendement die is financieel hoger als de gemeente meer kunst koopt mooie bijkomstigheid is dan dat we een fijn museum hebben met inspirerende activiteiten waaraan alle burgers mee kunnen doen mits je bv gratis entree krijgt met je stadspas en maak pas dan de dingen bezoekersaantalafhankelijk dat is nu toch niet eerlijk kost 9 euro weet je wat je daarvoor kan kopen deze politiek maakt het museum voor de elite terwijl het museum juist voor de eindhovenaren wil zijn nou voor iedereen natuurlijk niet iedereen hoeft gelukkig in eindhovenaren te denken dus zorg niet alleen voor de informatie maar ook de dialoog zodat informatie context krijgt en laten we dan het museum werkelijk aan de eindhovenaren geven en gratis toegang met de stadspas ik mag er ook mee naar de milieustraat dus waarom niet naar het museum en als stad waar ik belasting betaal hoop ik dat er wijze investeringen worden gedaan dus denk na en koop meer kunst!!!!

    BeantwoordenVerwijderen